Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland

Risicoprofiel  
De bijdrage van de gemeente Zaanstad  aan de verbonden partij VrZW is voor 2017 begroot op 11,4 miljoen euro. De totale begroting van de VrZW voor 2017 bedraagt 32,4 miljoen. Bij stemming in het AB heeft elke gemeente in de VrZW één stem.
De Burgemeester van Zaanstad is voorzitter van zowel het DB als AB. De rolverdeling tussen de deelnemende partijen is vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling. Deze gemeenschappelijke regeling wordt nageleefd.  

Risicoanalyse

Ontwikkelingen

(Markt) ontwikkelingen

Terugblik 2016
In 2016 is het beleidsplan van de VrZW ‘Samen voor Veilig’ 2013-2016 afgerond. De speerpunten van dit beleidsplan waren:

  1. Kwaliteit van de kerntaken
  2. Samenwerking met de (crisis)partners
  3. De verantwoordelijke burger

De Inspectie Veiligheid en Justitie heeft in 2016 geconstateerd dat de veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland de samenhang tussen de verschillende plannen, de samenwerking met netwerkpartners en gemeente en het inzicht in de vakbekwaamheid van de functionarissen in de basis op orde heeft. De interregionale samenwerking en het evalueren van incidenten is op niveau. Kwaliteitszorg is voor verbetering vatbaar. De operationele prestaties (bijvoorbeeld sturing en coördinatie) zijn over het algemeen in de basis op orde. De meer kwalitatieve aspecten van de taakuitvoering (bijvoorbeeld advisering) zijn deels voor verbetering vatbaar en deels in de basis op orde.

Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland
Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland is de uitvoeringsorganisatie van de gemeenten Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland, Wormerland en Zaanstad op het gebied van de coördinatie (van de voorbereiding) op rampen en crises, de brandweerzorg, de geneeskundige hulp bij ongevallen en rampen en de meldkamer.

Begin 2017 is door het veiligheidsbestuur van de VrZW het beleidsplan 2017-2020 vastgesteld. In dit beleidsplan zijn de volgende strategische uitgangspunten richtinggevend: veiligheid is van ons allemaal, de veiligheidsregio als netwerkorganisatie en het slagvaardig organiseren van de uitvoeringsorganisatie.

Het jaar 2017 staat in het teken van de implementatie van het dekkingsplan. Dit plan beschrijft de inrichting van de brandweerorganisatie op regionale schaal. Tevens vindt de komende jaren een omslag plaats van het voorkomen van onveiligheid naar het bevorderen van veiligheid als een gezamenlijke opgave van de overheid en de burgers.

Huisvestingsvisie
Voor de regionalisering van de brandweer waren alle panden die in gebruik waren bij de verschillende brandweerkorpsen en de VrZW in eigendom van de gemeenten. Vanwege de BTW herzieningstermijn en de mogelijke negatieve financiële consequenties die dit zou kunnen hebben is een aantal panden (waaronder twee van Zaanstad) voor de duur van de resterende BTW termijn in eigendom gekomen van de VrZW.
Deze termijn is inmiddels verstreken. Medio 2017 komt de VrZW met een (generieke) huisvestingsvisie en vindt vervolgens op basis van deze visie definitieve besluitvorming plaats over eigendom huisvesting.

Meldkamer
De huidige tweeëntwintig regionale meldkamers moeten in 2018 één landelijke organisatie zijn met meldkamers op tien locaties. Die tien meldkamers gaan op dezelfde manier en met een nieuw nationaal meldkamersysteem (NMS) werken. In februari 2017 heeft het veiligheidsbestuur van de VrZW een instellingsbesluit genomen om de meldkamer Noord-Holland in te stellen conform de Wet veiligheidsregio’s.
De overgang naar één landelijke meldkamerorganisatie betekent dat de meldkamers in Zaanstreek-Waterland samengaan met de meldkamers van de regio’s Noord-Holland Noord en Kennemerland. Het samengaan van de meldkamers vinden plaats binnen de huidige begrotingskaders van de Veiligheidsregio’s. De nieuwe locatie voor deze gezamenlijke meldkamer wordt Haarlem. De ruimte van de huidige meldkamer van de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland komt dan leeg te staan. De financiële effecten hiervan worden in 2017 in kaart gebracht.

Financiële positie

                                          1-1-2016                31-12-2016

Eigen vermogen                1.998                      1.987
Vreemd vermogen             32.044                      30.641
Resultaat 2016                                                   807              

Risico's

  • De dubbele rol van de gemeente Zaanstad in het Algemeen Bestuur in de rol van voorzitterschap en de rol van vertegenwoordiging van Gemeente Zaanstad kan leiden tot conflicterende belangen
  • Onvoldoende sturing op de exploitatie van de restcapaciteit van het oefencentrum voor commerciële activiteiten. De Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland is verantwoordelijk voor de uitvoering van de exploitatie van het oefencentrum, Gemeente Zaanstad kan hier beperkt op sturen.
  • Leegstand meldkamer pand Prins Bernhardplein 1 vanaf 2018, wat leidt tot verminderde huurinkomsten.

Beheersing

Maatregelen

  • In samenwerking met de andere gemeenten in Zaanstreek-Waterland wordt het proces om te komen tot een integraal (ambtelijk) advies aan de burgemeesters in het veiligheidsbestuur op belangrijke financiële / beleidsvraagstukken gemonitord.
  • De diensten die Zaanstad levert aan de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland zijn vastgelegd in een getekende Service Level Agreement (SLA).
  • Er is een uitvoeringsovereenkomst tussen de gemeente Zaanstad en de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland ten behoeve van de exploitatie van het oefencentrum.
  • De gemeenteraad wordt jaarlijks de mogelijkheid gegeven haar zienswijze te geven inzake de (meerjaren)programmabegroting van de VrZW. Daarnaast is de VrZW transparant met haar overige P&C producten zoals de bestuursrapportages en de jaarrekening.