Aandeel in het totaal
Portefeuillehouder: D. Straat, A. Verschuren, J. Olthof, D. Emmer
Verantwoordelijk directeur: H. Vlug
Programmadoelstelling en de rol van de gemeente
Zaanstad is door haar combinatie van wonen, werken, landschap en industrie een unieke gemeente. Daarnaast zijn we onderdeel van de Metropoolregio Amsterdam (MRA). Door deze facetten is er volop potentie om te ontwikkelen. Het gevarieerde woningaanbod, goede bereikbaarheid, behoud van cultuurhistorisch erfgoed en landelijk gebied dragen bij aan deze ontwikkeling. Ook investeert de gemeente in verbetering van de ruimtelijke kwaliteit, de (her)ontwikkeling van kansrijke locaties en ondersteuning van nieuwe initiatieven. Hierbij is het van belang om de juiste balans te vinden tussen ruimte voor ontwikkeling en bescherming van de kwaliteit. Bovendien vragen de huidige economische, ruimtelijke en maatschappelijke ontwikkelingen om nieuwe manieren van werken oplossingen dan die we tot voor kort waren gewend. De gemeente is verantwoordelijk voor een goede ruimtelijke ordening binnen de gemeentegrenzen. Dat doet wij door middel van bestemmingsplannen en specifieke beleidskaders. Juist in deze tijd heeft de gemeente de taak om kaders te moderniseren en daarmee helderheid en overzicht te verschaffen. Het is de uitdaging om een goede balans te vinden tussen ruimte bieden aan de ene kant en bescherming van individu en collectief aan de andere kant.
Terugblik
In 2016 kwam het programma MAAK.Zaanstad kwam tot stand op initiatief van de Zaanse gemeenteraad. Het programma werd in de loop van het jaar inhoudelijk gevuld door een reeks gesprekken met de stad. In het MAAK.Document, compleet met investerings- en uitvoeringsagenda, heeft de raad vastgelegd dat in vier MAAK.Gebieden (Zaanstad-Zuid, -Centrum, -Midden en -Noord) extra wordt geïnvesteerd in de gebiedsontwikkeling. Speciale aandacht krijgt daarbij het aanpakken van knelpunten en barrières in de stad, zowel fysiek als sociaal-maatschappelijk. In elk transformatieproces staat kwaliteit voorop.
Beleidsthema’s die in de vier MAAK.Zaanstad prioriteit krijgen zijn - naast de versnelling van de woningbouw - de kwaliteit van de bestaande woningvoorraad, het realiseren van de Zaanse Energie Agenda en een betere bereikbaarheid. Participatie is de kern van de bestuursstijl die MAAK.Zaanstad hanteert, ook in de uitvoering. Voor elke opgave zoekt het programma op een passende manier naar een gezamenlijke aanpak met bewoners, maatschappelijke partijen, ondernemers en investeerders.
De Omgevingswet werpt zijn schaduw vooruit. 2016 was het jaar van bewustwording over de gevolgen van de nieuwe wetgeving voor de hele gemeentelijke organisatie Er is gestart met het definiëren van de ambitie voor de implementatie van de Omgevingswet en ook met het werken ‘in de geest van de Omgevingswet’. Met veel enthousiasme is de nieuwe opgave opgepakt en het programma Omgevingswet vorm gegeven. De raad en het college hebben het richting wijzende document ‘Aan de slag met de Omgevingswet. Koers kiezen” vastgesteld om het werken ‘in de geest van de Omgevingswet’ vorm te geven. Daarmee is de weg gekozen om bestemmingsplannen gericht op gebied en gebruiker op te stellen en te werken met Beheersverordeningen als tijdelijke overbrugging en de rechtszekerheid te waarborgen.
Een groot aantal ontwikkelbestemmingsplannen heeft stil gelegen, vanwege de aanpassing van het geurbeleid. Deze aanpassing was noodzakelijk om de ruimtelijke en de milieu kant beter op elkaar aan te sluiten. Na de vaststelling van het geurbeleid kon niet meteen overgegaan worden tot het in procedure brengen van de bestemmingsplannen. Het was noodzakelijk om eerst met de bedrijven duidelijkheid te krijgen over hun geurcontouren en wat er in hun milieuvergunningen dan wel meldingen was opgenomen. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in goede afspraken met bedrijven.
In februari 2016 is de ruimtelijk economische actieagenda van de Metropoolregio Amsterdam (MRA) gepresenteerd op het MRA congres. De MRA partners waaronder Zaanstad zijn allen aan de slag gegaan met de uitvoering daarvan. Omdat per 1 januari 2017 de Stadsregio Amsterdam (SRA) ophoudt te bestaan is er in 2016 ook gewerkt aan een andere manier van organisatie en samenwerking binnen de MRA. De SRA thema’s wonen en economie worden geïntegreerd in de MRA samenwerking. Verkeer en vervoer vallen onder de nieuwe regeling die in de plaats komt van de SRA: de Vervoersregio. Eind 2016 is door de MRA partners hierover een convenant getekend.
Tegelijkertijd is op initiatief van burgemeesters en gemeentesecretarissen uit de regio Zaanstreek Waterland de bestuurlijke en ambtelijke samenwerking in deze deelregio van de MRA versterk. Er is een start gemaakt met een Zaanstreek Waterland agenda en een vernieuwde samenwerking en organisatie gestoeld op die van de MRA als geheel.
Ook in 2016 is verder gewerkt aan de ontwikkeling van de knooppunten op de zogenaamde Zaancorridor. Dit is een traject onder trekkerschap van de provincie Noord Holland. Voor Zaanstad ligt de nadruk hierin vooral op de knooppunten Zaandijk Zaanse Schans en Kogerveld. De door de betrokken Zaancorridorgemeenten opgestelde uitvoeringsagenda sluit aan op onze ambities vanuit Maak Zaanstad en komt overeen met de doelstellingen vanuit de provincie om te streven naar het realiseren van minimaal 50% van de woningbouwproductie rond de knooppunten. 2017 Zal staan in het teken van de eerste stappen in de uitvoering van projecten.
In 2016 nam de druk op de woningmarkt verder toe. We zagen een toenemende vraag naar woningen, ook vanuit Amsterdam. Daarnaast zagen we ook de belangstelling vanuit investeerders voor woningbouw in Zaanstad toenemen. Op basis van het uitvoeringsprogramma Wonen kwamen in 2016 prestatieafspraken tot stand met woningcorporaties en huurdersorganisaties over betere benutting van de sociale woningvoorraad.
Ten aanzien van het actief begeleiden en initiëren van herbestemmingen is er onder andere een cultuurhistorische verkenningen opgesteld. Het plafond van het budget voor monumenten was ondanks de verhoging in oktober 2016 al bereikt. De gemeente Zaanstad heeft meer aandacht kunnen besteden aan de begeleiding van eigenaren van monumenten na de vergunningverlening. In bestemmingsplannen zijn de gebieden van archeologische waarde aangegeven.
Bij Landschap is er voortgang geboekt in het aanleggen van het fiets- en wandelnetwerk. Daarnaast is op niveau van de MRA een heldere agenda gepresenteerd en staat het project verbrakking in de steigers
In 2016 is er op verschillende manieren gewerkt aan verbetering van de verkeersveiligheid. De Zaancorridor, welke ook wel Zaan IJ tangent genoemd wordt, is vanuit de provincie ingezet als een pilot in het kader van de knooppuntontwikkeling. Met het programma OV-knooppunten stimuleert de provincie betere benutting van de bebouwde omgeving en het vervoersnetwerk. Het proces ten aanzien van de Wilhelminasluis is bijgestuurd. Het voorontwerp ten aanzien van de vervanging van de Zaanbrug werd afgerond en vastgesteld door het bestuur van Zaanstad, Wormerland en de gedeputeerde staten van de provincie. In 2016 heeft de raad het geactualiseerde parkeerbeleid vastgesteld. Het verkeer lijkt toe te nemen. Er is gewerkt aan het beter bereikbaar maken van de Zaanse scans, zowel met de trein, de bus en de boot. Ook is er voortgegaan met fietsverbetereingen, zoals stalling centrum.
Effectindicator | Nulmeting | Realisatie | Begroting | Realisatie 2016 | Streef- | Bron |
Ranking (woon)aantrekkelijkheid van de stad | 29 | 27 | 27 | 26 | 26 | Atlas Nederlandse gemeenten |
1.1 Gedifferentieerde aanpak
We willen initiatieven mogelijk maken door het inzetten van verschillende instrumenten. We zoeken optimaal naar ruimte in beleidskaders en naar flexibiliteit in bestemmingsplannen, als uitnodiging naar initiatiefnemers om te investeren in de stad. Tegelijkertijd blijven we oog houden voor een goede omgevingskwaliteit. Onze kernkwaliteiten moeten worden behouden en waar nodig en mogelijk versterkt. Dit vraagt soms juist om strakke kaders. Beide richtingen vragen om transparantie en helderheid over wat mag (zie programma 8/1.2 Verminderen regeldruk). Ruimte voor ontwikkeling en prioriteren gaan hand in hand. De gemeente geeft ruimte waar het kan en stuurt waar het moet. Voorbeelden van deze nieuwe aanpak zijn de Leidraad Ruimtelijke Kwaliteit, de pilotprojecten Ruimte Geven en het Burenakkoord. Hiermee sluit Zaanstad ook aan op de uitgangspunten van de nieuwe Omgevingswet.
Het traject Plan van de Stad/ MAAK Zaanstad is bedoeld om nieuwe beelden en bouwstenen te ontwikkelen voor de manier waarop Zaanstad in de toekomst ruimtelijk kan doorontwikkelen. MAAK Zaanstad komt in samenspraak en in wisselwerking met externe partijen op verschillende terreinen tot stand. Daarmee is dit traject ook de opmaat voor de omgevingsvisie, waarmee we in 2016 van start gaan. Deze visie moet gereed zijn als de Omgevingswet in 2018 in werking treedt. De voorbereiding en invoering van deze nieuwe wetgeving vergt de komende jaren extra ambtelijke inzet.
Prestatie indicatoren | Nulmeting | Realisatie | Begroting | Realisatie 2016 | Streef- | Bron |
Oordeel over duidelijkheid gemeentelijke regels | 6,2 (2012) | 6,2 | 6,5 | 6,2 | 6,7 (landelijk gemiddelde) | Zaanpeiling |
- Opstellen Plan van de Stad / MAAK Zaanstad
- Invoeren en toepassen van de Leidraad Ruimtelijke Kwaliteit
- Opstellen bestemmingsplannen
- Starten van het voorbereidingstraject voor de invoering van de Omgevingswet
- Toepassen van strategieën voor ruimte geven (fysieke regeldruk)
- Knooppuntontwikkeling i.s.m. provincie
- Inventariseren van braakliggende terreinen/leegstaande panden in prioritaire gebieden
- Evalueren van de pilotprojecten Ruimte Geven en uitlijnen van het vervolgtraject
MAAK.Zaanstad intensiveert organische gebiedsontwikkeling. Een aanpak, waarmee de stad in de afgelopen jaren al veel ervaring heeft opgedaan. Het programma komt niet in de plaats van succesvolle bestaande programma’s als ZaanIJ en Inverdan, maar voegt daar iets aan toe om bestaande initiatieven versneld uit te voeren en de gewenste transformatie op gang te brengen. Organisatorisch betekent dit dat de ontwikkelingslocaties in ZaanIJ naadloos worden opgenomen in MAAK.Zaanstad. Zo kan bijvoorbeeld de positieve ontwikkeling in Inverdan als motor dienen voor transformatie in het gebied daaromheen. De eind 2016 vastgestelde investerings- en uitvoeringsagenda van MAAK.Zaanstad zet eigen middelen van de stad (zoals het transformatiefonds voor de versnelling van de woningbouw) zodanig in, dat het ook andere partijen verleidt om te investeren. MAAK.Zaanstad werkt met een heldere en overzichtelijke MAAK.Opgavenmatrix. Deze geeft voor elke interventie aan welke acties als eerste zullen worden uitgevoerd, wat het beoogde resultaat daarvan is en welke middelen (zoals coalities met partners, investeringen, inhoudelijke ondersteuning) nodig zijn.
In 2016 is het programma Omgevingswet van start gegaan met het voorbereidingstraject voor de invoering van de Omgevingswet. Naast het richtinggevende document ‘Aan de slag met de Omgevingswet.Koers kiezen’ zijn twee verkenningen over de kerninstrumenten (omgevingsvisie en de verordening) van de nieuwe wet bestuurlijk vastgesteld en zijn vervolgopdrachten gegeven. Voor de ambtelijke organisatie is op basis hiervan een implementatieplan Omgevingswet opgesteld. De wetgevingsoperatie Omgevingswet kent verschillende onderdelen. Zaanstad heeft in G32 verband proactief gereageerd op de concept wet- en regelgeving en hiertoe in het kader van de consultatie reacties uitgebracht over de vier Algemene Maatregelen van Bestuur Omgevingswet, de aanvullingswetten Geluid, Bodem, Grondeigendom en Natuur. In 2016 is meer gedaan dan in de ambitie van 2015 geformuleerd was.
In het afgelopen jaar zijn vier Beheersverordeningen vastgesteld door de raad. Voor drie gebieden worden bestemmingsplannen opgesteld in de geest van de Omgevingswet, namelijk centrum Zaandam, Zaanzone en Molletjesveer. Hiertoe zijn voor met name Centrum Zaandam voorbereidende werkzaamheden ten aanzien participatie opgestart. Het werken ‘in de geest van’ zorgt voor een nieuwe werkwijze: meer aan de voorkant, om op deze wijze de buurt meer te betrekken bij het opstellen van het bestemmingsplan. Verder is een aantal bestemmingsplannen vastgesteld.
In de prestatie-indicator 'oordeel over duidelijkheid gemeentelijke regels' is een verschil te zien van de realisatie van 2016 ten opzichte van het landelijk gemiddelde, dit heeft mogelijk te maken met de schaalgrootte van de gemeente.
De inventarisatie van braakliggende terreinen en leegstaande panden in prioritaire gebieden is bijgestuurd aan de hand van specifieke gevallen. De uitvoering van de Leidraad heeft vertraging opgelopen. De beoogde evaluatie van de pilots Burenakkoord en Ruimte Geven zal in 2017 worden afgerond.
Effectindicator | Nulmeting | Realisatie | Begroting | Realisatie 2016 | Streef- | Bron |
Woningbouwproductie Zaanstad | N.v.t. | 400 | 600 | 515 | 600 | Woningbouwmonitor Zaanstad |
Woningvoorraad sociale huur corporaties | N.v.t | n.v.t. | 25.100 | 25071 | 25.100 | Woningnet / monitor betaalbare voorraad SRA |
Percentage jaarlijkse verhuringen van het totaal tot de aftoppingsgrens (2014; < 597) | N.v.t. | n.v.t. | 61% | 83% | 61% | Woningnet / monitor betaalbare voorraad SRA |
Aantal nieuwe verhuringen | N.v.t. | n.v.t. | 1.400 | 1366 | 1.700 | Woningnet / monitor betaalbare voorraad SRA |
Gemiddelde inschrijfduur starters bij acceptatie (in jaren) | N.v.t. | n.v.t. | 8,6 | 9,8 | 7.5 | Woningnet / monitor betaalbare voorraad SRA |
2.1 Woningvoorraad
Met de actualisatie van de woonvisie Samen verder met Zaans Mozaïek maakt Zaanstad scherpere keuzes. Via de Uitvoeringsagenda Wonen werken we aan de uitvoering van onze ambities. Dat doen we in co-creatie met ontwikkelaars, ondernemers, corporaties, zorgaanbieders en inwoners. De uitvoeringsagenda vormt tevens de opmaat voor de prestatieafspraken met woningcorporaties die gemeente en corporaties. Deze afspraken worden in 2016 voor de eerste keer gemaakt volgens de richtlijnen van de aangepaste Woningwet.
Zaanstad speelt in op de verwachte groei van het aantal huishoudens door in zetten op minstens zeshonderd nieuwbouwwoningen per jaar. Dat doen we door betere stroomlijning van onze interne processen, vermindering van regeldruk, nieuwe marktpartijen aan te trekken en door nieuwe woningconcepten te faciliteren, zoals zelfbouw. Sturing op kwaliteit en gedifferentieerde woonmilieus zorgt ervoor dat Zaanstad een veelzijdige en aantrekkelijke stad blijft en daarmee haar positie in de regio versterkt. Differentiatie is ook belangrijk om lokaal de doorstroming te bevorderen.
We zetten extra in op versnelling van het tempo van funderingsherstel (zie programma 6/4. Fundering). Daarnaast willen we werken aan verbetering van de kwaliteit bovengronds/de opstal. Dat doen we zo veel mogelijk in combinatie met investeringen in energiebesparende maatregelen (zie programma 5/2.1 Uitvoering Energie Agenda), waardoor de woonlasten omlaag kunnen. Dat vraagt de komende jaren om extra inspanning vanuit de gemeente.
De bestaande voorraad sociale huur- en koopwoningen is in principe voldoende om huishoudens met een inkomen tot modaal te huisvesten, maar niet iedereen zit op een (financieel) passende plek en de wachtlijsten zijn lang. We zijn zuinig op onze sociale voorraad en maken met de corporaties afspraken over de woningvoorraad en verbetering van de doorstroming. Corporaties moeten van het Rijk voortaan 95% van de primaire doelgroep (huishoudens met een belastbaar inkomen tot de grens van de huurtoeslag.) passend toewijzen. Door tijdige signalering, onder meer via de Sociale Wijkteams, en hulp op maat willen we mensen met huurschulden ondersteunen en escalatie van problemen voorkomen.
Een gedifferentieerd woningaanbod voorkomt te grote en eenzijdige bevolkingsconcentraties en biedt mensen de gelegenheid een wooncarrière binnen de wijk te maken. Dat vraagt om maatwerk bij de programmering van nieuwbouw. In kansrijke wijken gaan we gericht op zoek naar ondernemerschap en nieuwe allianties om samen te investeren in wijkontwikkeling (zie binnen programma 4 onder 6.1/samenwerking in gebiedsontwikkeling).
Samen met de partners in de stad zorgen we voor goede randvoorwaarden waardoor er meer mogelijkheden komen voor langer thuis of zelfstandig wonen. We streven naar een passend woningaanbod in een geschikte woonomgeving, met een goede aansluiting op intramuraal wonen wanneer dat nodig is. (zie programma 1).
Zaanstad opereert binnen een regionale woningmarkt. Regionaal werken we samen om de bouwproductie te bevorderen en investeerders te trekken. Daarnaast concretiseren we de regionale intentieverklaring over verdeling van de betaalbare woningvoorraad. De nieuwe regionale huisvestingsverordening zorgt voor een rechtvaardige en transparante verdeling van de schaarse woningen.
Prestatie indicatoren | Nulmeting | Realisatie | Begroting | Realisatie 2016 | Streef- | Bron |
Aantal woningen binnen het project Zelfbouw waarvan de vergunning is afgegeven | 50 | 20 | 20 | 150 | Woningbouwmonitor Zaanstad |
- Prestatieafspraken maken met de woningcorporaties
- In samenwerking met externe partners werken aan de realisatie van de uitvoeringsagenda Wonen
- Uitvoering geven aan de beleidsregels voor woonruimteverdeling vanuit de regionale huisvestingsverordening
De strategie van MAAK.Zaanstad levert een belangrijke bijdrage aan de realisatie van het uitvoeringsprogramma Wonen. Met name ten aanzien van de ambities voor de woningbouwversnelling en de verbetering van de kwaliteit van de bestaande woningvoorraad.
De woningbouwproductie die in 2016 is gerealiseerd ligt echter lager dan de streefwaarde. Enerzijds heeft dit te maken met de uitloop van de crisis en anderzijds met de complexiteit van de locaties, in combinatie met de opbrengstpotentie van binnenstedelijke ontwikkeling in Zaanstad. Om de productie te kunnen opvoeren zijn in 2016 de planologische kaders aangepast, waardoor er op korte termijn een positiever klimaat is om de woningbouwproductie te kunnen verhogen. Op korte termijn zijn er nog voldoende locaties, maar op de middellange en lange termijn zal naar extra plancapaciteit gezocht moeten worden. Vanuit het uitvoerings- en investeringsprogramma voor MAAK.Zaanstad is een transformatiefonds in het leven geroepen om de woningbouw te helpen versnellen. De komende jaren zal dat moeten leiden tot een productie van 1.000 woningen per jaar.
Binnen het MAAK.Zaanstad/investeringsprogramma zijn ook middelen gereserveerd om de kwaliteit van de bestaande woningvoorraad te verbeteren (zie ook programma 6/4 en programma 5/2.1). In 2016 is verder gewerkt aan een plan voor een geïntegreerde aanpak van funderingsherstel, energie beperkende maatregelen en voorzieningen voor langer zelfstandig wonen. Met het rijk werd overleg gevoerd over afstemming met het nieuwe landelijke Fonds Duurzaam Funderingsherstel.
In 2016 zijn met woningcorporaties en huurdersorganisaties (vertegenwoordigd in het HOZ) prestatieafspraken gemaakt in de Raamovereenkomst 2016-2020 en in de Prestatieafspraken 2017. Regionaal is een nieuw model voor de huisvestingsverordening vastgesteld, dat in 2017 een vervolg krijgt in een raadsvoorstel. Besloten werd om de Amandelbloesem en Westerwatering als voorzieningen met het geïntegreerde woon/zorgconcept buiten de reguliere woonruimteverdeling te houden.
In de gemeente Zaanstad was de gemiddelde wachttijd in 2016 9,8 jaar. Het aantal actief woningzoekenden is met 2,4% toegenomen. Vorig jaar was er een grotere stijging van het aantal actief woningzoekenden. Dit kwam mede door de omzetting van woonduur naar inschrijfduur.
Het aantal verhuringen gemeente Zaanstad was 1.339. Het aantal actief woningzoekenden is met 2,4% toegenomen (totaal 6.708) Vorig jaar was er een grotere stijging van het aantal actief woningzoekenden. Dit kwam mede door de omzetting van woonduur naar inschrijfduur.
Voor de Russische buurt, in MAAK.Gebied Centrum werd een plan van aanpak gemaakt en in uitvoering gebracht (verwijzing programma 4 onder 6.1 samenwerken in gebiedsontwikkeling).
De Stadsregio Amsterdam (SRA) is per 31 december 2016 opgehouden te bestaan. Zaanstad maakt nu binnen de MRA samenwerking onderdeel uit van de regio Zaanstreek-Waterland. In dat kader is in 2016 gestart met het maken van een regionale woonagenda.
In 2016 kreeg Zaanstad een taakstelling vanuit het rijk voor het huisvesten van vergunninghouders die, vanwege politieke instabiliteit in de wereld, een stuk hoger was dan voorgaande jaren. Inclusief een kleine achterstand van 2015 moest Zaanstad 394 mensen te huisvesten. Totaal werden 297 mensen gehuisvest, daarmee resteerde een achterstand van 97. Zaanstad heeft bij de huisvesting van vergunninghouders vooral ingezet op het toewijzen van corporatiewoningen, met een accent op gezinnen. Vanuit de wens tot een optimale benutting van de woningvoorraad zijn corporaties en gemeente het afgelopen jaar gestart met woningdelen, waarbij enkele éénpersoonshuishoudens samen een woning betrekken. Ook zijn alternatieve plannen onderzocht, zoals tijdelijke huisvesting.
Effectindicator | Nulmeting | Realisatie | Begroting | Realisatie 2016 | Streef- | Bron |
Waardering woonomgeving | 7,0 | 7,2 | 7,2 | 7,2 | >7,0 | Zaanpeiling |
Percentage bewoners dat tevreden is over recreatievoorzieningen | 71% (2012) | 75% | 75% | 74% | >70% | Zaanpeiling |
3.1 Samenwerking versterken kwaliteit buitengebied
De gemeente initieert, faciliteert en begeleidt initiatieven, plannen en projecten die bijdragen aan het behouden en versterken van de kwaliteiten van het buitengebied en het recreatieve gebruik.
Een goede inpassing van bouwinitiatieven in het buitengebied en aan de stadsranden is bepalend voor de kwaliteit van het landschap. Daarbij speelt dat de melkveehouderij lokaal intensiveert als gevolg van het vrijgeven van het melkquotum. Dit leidt tot grotere stallen die moeilijk in het landschap zijn in te passen. In gebieden met de hoofdfunctie natuur extensiveert de landbouw steeds meer. Dit leidt tot verruiging en heeft gevolgen voor het weidevogelbeheer. Voor leegkomende opstallen zullen zich nieuwe functies aandienen.
Met het project Verbrakking Westzaan worden belangrijke Natura 2000-doelstellingen voor instandhouding van unieke brakke natuur geborgd. De afronding van het beheer- en inrichtingsplan voor de Kalverpolder is een voorbeeld waarbij meerdere partijen aan het herstel en de toekomst van het gebied hebben gewerkt. De deelnemende partijen hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor het beheer. Recreatieve projecten die voortkomen uit lopende programma’s zoals tussen IJ en Z en het waterplan Zaans Blauw zijn momenteel in uitvoering. Agrariërs worden gestimuleerd om boerenlandpaden aan te leggen, zodat het landschap voor de wandelaar beter toegankelijk is.
Prestatie indicatoren | Nulmeting | Realisatie | Begroting | Realisatie 2016 | Streef- | Bron |
Extra aantal meters fietspad | N.v.t. | 590 | 2.600 | 190 | 3.950 | Gemeentelijke registratie |
Extra aantal meters voetpad | N.v.t. | 2.750 | 3.000 | 1120 | 6.000 | Gemeentelijke registratie |
- Respecteren van de rode contour bij vergunningverlening
- Inhoudelijke en bestuurlijke bijdrage aan beheerplannen voor Natura 2000
- Initiëren van de aanleg tweede deel Voetpad Guisveld
- Adviseren bij bouwplannen over landschappelijke inpassing conform het beeldkwaliteitsplan buitengebied
- Faciliteren uitvoering verbrakking Westzaan
- Afronden uitvoeringsprogramma Inrichting & Beheer Kalverpolder
- Gewenst toekomstperspectief voor het buitengebied uitwerken als onderdeel van het Groen- en Waterplan
- Afronden van de projecten Tussen IJ en Z in de Omzoom en Noorderveen
- Met partners samenwerken aan verwezenlijking van de gestelde doelen voor het buitengebied
- Realisatie van recreatieve routes Krommenieërwoudpolder (zie programma 6/6.1 recreatieve mogelijkheden)
Bij de beoordeling van bouwvergunningen met grote impact op de ruimtelijke kwaliteit van het landschap binnen bestaand stedelijk gebied (BSG) gerespecteerd, zoals ook vastgelegd in de provinciale ruimtelijke verordening. Daarmee wordt verstedelijking van het landschap tegengegaan. De Provincie heeft in de verordening de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) gewijzigd in het Nationale Netwerk Nederland (NNN).
Bij advisering over bouwplannen is het Beeldkwaliteitsplan Buitengebied betrokken. Met de principes van landschappelijke inpassing uit het beeldkwaliteitsplan en het handboek ‘ontwerp uw eigen erf’ is advies uitgebracht over enkele tientallen bouwaanvragen, waaronder agrarische bedrijven, paardenbakken en woningen in de dorpslinten en aan dijken. Deze zijn ook toegepast bij het opstellen van de ruimtelijke onderbouwing, die nodig is voor een bestemmingsplanwijziging en toets aan de Provinciale Ruimtelijke Verordening.
De provincie heeft het project Polder Westzaan actief opgepakt om de doelstellingen van Natura 2000 te waarborgen. In 2016 is een nieuwe projectleider aangesteld en is het onderzoek naar verschillende scenario’s van uitvoeringsmogelijkheden en kosten van de verbrakking afgerond. Zaanstad heeft zich er samen met Staatsbosbeheer sterk voor gemaakt om in het kader van Natura 2000 niet alleen naar het Guisveld, maar ook naar de Westzanerpolder te kijken.
De concept beheerplannen 2016-2021 voor de Natura 2000 gebieden zijn in 2016 door de provincie vastgesteld. De subsidie is nog niet definitief vastgesteld.
In 2016 werd input aangeleverd voor de uitwerking van het Groen- en Waterplan. De inhoudelijke beschrijving volgt begin 2017.
In 2016 werden diverse paden en routes voltooid.
Het boerenlandpad door het Noorderveen is in gebruik genomen. De fiets- en wandelpaden rond het nieuwe sportpark Omzoom zijn aangelegd en in beheer overgedragen aan het recreatieschap.
Ten behoeve van de Metropoolregio Amsterdam (MRA)-agenda is een Actieplan Metropolitaan Landschap door het portefeuillehoudersoverleg Landschap vastgesteld. Belangrijke projecten hierin onder andere: onderzoek naar de investerings- en beheeragenda en een landschapsfonds en fietsroutes. Er is een start gemaakt op het onderwerp Landschap in de MRA Noord. Hier wordt voortgebouwd op de reeds in MRA-verband vastgestelde projecten.
Vanuit het Innovatie Programma Veen (IPV), dat in de regio is opgepakt, is gekozen om in het Zuiderveen twee proeven te doen voor de duur van vijf jaar. De bedoeling is dat het peil van het grondwater minder wordt verlaagd, zodat de veenbodem niet meer daalt. Met mogelijke gunstige effecten op de CO² uitstoot.
4.1 Samenwerking op het gebied van erfgoed
Erfgoed vertelt het verhaal van onze stad en streek en vormt daarmee een belangrijke inspiratiebron voor culturele activiteiten, evenementen en toeristische arrangementen. We willen de kansen en mogelijkheden daarvan nog meer benutten. (zie programma 2 en 3).
In Zaanstad is kennis en deskundigheid op het gebied van erfgoed. De gemeente zoekt actief naar mogelijkheden tot samenwerking met partners die bijdragen aan het behouden en versterken van het cultureel erfgoed binnen Zaanstad en het uitvoeren van onze wettelijke taak. Op basis van de Erfgoedvisie geldt vanaf 2016 een geactualiseerd uitvoeringsprogramma, waarin aangegeven wordt waar we de aankomende jaren op in zetten.
Zaanstad zit midden in de grootste herbestemmingsopgave van Nederland, het Hembrugterrein. Met meer dan 50 te ontwikkelen monumenten tussen nu en tien jaar in een cultuurhistorisch rijk gebied. Daarnaast zien we momenteel een enorme toename in hergebruik en herbestemming van monumenten in de gehele streek, het aantal projecten en vergunningsaanvragen voor monumenten stijgt al jaren. Deze projecten moeten allemaal, met name in de eindfase als het zich écht buiten in de gebouwen afspeelt, begeleidt worden door mensen met kennis en expertise van het restauratievak. In Zaanstad is momenteel een tekort op het gebeid van deze specifieke restauratiebegeleiding. We jagen projecten aan, maar kunnen, in de afronding, niet altijd de gewenste rol vervullen. Ook zien we dat vooral de instandhouding van kerken moeizaam gaat. Dit mede omdat ze afhankelijk zijn van vrijwilligers en dat het onderhoud aan kerken niet meer te bolwerken is. Daarnaast stelt Provincie NH geld beschikbaar om naar de mogelijkheden te kijken om herbestemmingstrajecten samen met marktpartijen op te zetten en te begeleiden. Dit herbestemmingsfonds voor monumenten heeft als doel om als co-financier op te treden en de economische aantrekkelijkheid van de provincie te vergroten. Op dit moment is dit allemaal niet haalbaar daarom zal er vanaf 2016 rekening gehouden worden met extra ambtelijke capaciteit.
Deze nieuwe post willen we inzetten voor een echte ‘buitenman/buitenvrouw’. Hierdoor kunnen restauraties adequaat begeleidt worden tijdens de uitvoering, subsidies beter en sneller worden afgehandeld en dat er vakspecifieke restauratie en technische bouwbegeleiding verricht kan worden op onder andere het Hembrugterrein en de Zaanse Schans. Daarnaast geeft deze post ook de ruimte om meer te werken aan het mogelijk opzetten en begeleiden van de herbestemmingstrajecten van de provincie.
Erfgoed is belangrijk voor de uitstraling en het imago van de stad. Cultuurhistorische waarden moeten niet alleen worden geborgd, maar willen we ook als kwaliteit en troef inzetten, vooral op locaties en in gebieden die voor de stad bijzondere waarde hebben. (zie programma 4/ gebiedsontwikkeling/ Zaan IJ) We zorgen voor een goede verankering van het erfgoed binnen de bestemmingsplannen.
Een actief gemeentelijk aanwijzingsbeleid zorgt ervoor dat het monumentenbestand uitgebreid en up-to-date kan worden gehouden. Hiervoor werken we samen met de vereniging Zaans Erfgoed.
Verplicht archeologisch onderzoek bij bouwprojecten vereist zorgvuldigheid maar is er ook op gericht zo min mogelijk hinder voor het bouwproces op te leveren. Zaanstad heeft een eigen depot waar bijzondere vondsten worden onderzocht, gedocumenteerd en opgeslagen. De opgedane historische kennis wordt verspreid via publicaties en bijeenkomsten.
Prestatie indicatoren | Nulmeting | Realisatie | Begroting | Realisatie 2016 | Streef- | Bron |
Afgegeven vergunningen | 35 | 35 | 48 | 35 | Gemeentelijke registratie | |
Afgegeven subsidies | 20 | 25 | 35 | 30 | Gemeentelijke registratie | |
Nieuwe monumenten | 5 | 15 | 12 | 15 | Gemeentelijke registratie |
- Actief begeleiden en initiëren herbestemmingen
- Maken van inventarisaties naar typen gebouwen
- Afgeven van vergunningen activiteit monumenten
- Afgeven van subsidies m.b.t. monumenten, herbestemmingen en haalbaarheidsonderzoeken
- Intensiveren van de restauratiebegeleiding
- Aanwijzen van nieuwe monumenten in samenwerking met de Vereniging Zaans Erfgoed
- Bijdragen aan projecten zoals het Hembrugterrein. Rol als intermediair om financiële bijdragen en subsidies voor restauraties te verkrijgen
- Uitvoeren van taken door de stadsarcheoloog
- Nota beleidsagenda van panden
Ten aanzien van het actief begeleiden en initiëren van herbestemmingen is er onder andere een cultuurhistorische verkenning opgesteld voor de Domineeslaan (gebied achter de Zaandijkerkerk) en andere gebouwen en terreinen, zoals het Jacob Vissterrein. Voor het programma MAAK.Zaanstad is geholpen de gebieden te inventariseren en is er een cultuurhistorische verkenning naar het centrumgebied oost opgestart.
In 2016 is het budget voor het afgeven van subsidies met betrekking tot monumenten, herbestemmingen en haalbaarheidsonderzoeken opgehoogd. Desondanks was het plafond van dit budget in oktober 2016 al bereikt.
Ook in 2016 is het aantal afgegeven vergunningen en subsidies weer ontzettend gestegen. Alle vergunningen en subsidies werden binnen de termijn behandeld en begeleid.
In de nieuwe subsidieregeling zijn er meer mogelijkheden voor kerken, mede vanwege (dreigende) leegstand en ter ondersteuning van herbestemming. Bij de Bonifatiuskerk is er samen gewerkt met partijen om het project toch mogelijk te maken en kon de restauratie van de vloer worden voltooid.
De gemeente Zaanstad heeft meer aandacht kunnen besteden aan de begeleiding van eigenaren van monumenten na de vergunningverlening. Deze persoonlijke begeleiding wordt heel erg op prijs gesteld. Daarnaast zorgt de begeleiding voor een ‘nettere’ restauratie. De samenwerking met handhaving om overtredingen te voorkomen verdient ook in 2017 aandacht.
Bij de ontwikkeling van het masterplan voor de Zaanse Schans is aandacht voor monumenten en erfgoed in het ambtelijk opdrachtgeverschap goed gewaarborgd via het ambtelijk opdrachtgeverschap.
In 2016 zijn twaalf nieuwe aanwijzingen van nieuwe monumenten gerealiseerd. Twee voorbeelden hiervan zijn de Kreekrug (vanuit archeologie) en het Woudthuisje.
Erfgoed is bepalend ten aanzien van het stimuleren en het borgen van de ruimtelijke kwaliteit op het Hembrugterrein. Er hebben veel overleggen en onderhandelingen met partijen plaats gevonden over de herontwikkeling. Hierbij is innoverend gedacht over en is gekeken naar de mogelijkheden van het gebied in de geest van de Omgevingswet. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in een nieuw ruimtelijk instrument: de gebiedspaspoorten. Op een aantal onderdelen, met name hoogbouw, zullen deze paspoorten nog verder uitgewerkt worden. Het LAB-gebouw en de boerderijen op Hembrug zijn herbestemd, Voor gebouw 8 is in december 2016 een subsidie vanuit provincie toegekend van zes ton, naast een gemeentelijke bijdrage. In 2017 zal het gebouw wind- en waterdicht worden opgeleverd. In 2016 is de verkoopstrategie van Hembrug voorbereid, met name de inzet op het zoeken naar een kwalitatief hoogwaardige toekomstige partner met gevoel voor erfgoed.
Over de voormalige synagoge in Inverdan/Zaandam zijn in 2016 gesprekken gevoerd tussen huidige eigenaar en beoogd belegger/koper. Er is nog geen overeenstemming wat betreft aan/verkoop.
In 2016 heeft geen algemene inventarisatie naar typen gebouwen plaats gevonden, wel op projectniveau.
In bestemmingsplannen zijn de gebieden van archeologische waarde aangegeven. Tevens werden er eisen met betrekking tot archeologisch onderzoek opgenomen in omgevingsvergunningen voor projecten die binnen deze gebieden vallen. Verder is er gestart met de ontwikkeling van een app, die in het centrum van Zaandam (bijvoorbeeld oude scheepswerven op de Hogendijk) in beeld brengt.
In het najaar van 2016 is gestart met de inventarisatie van beeldbepalende panden en met het project Linten en dijken.
5.1 Beheer grond en vastgoedportefeuille
We zetten in op het afstoten of verhuren van grond en vastgoed tegen marktconforme koop- en huurprijzen. De gemeente streeft naar een duurzame wijze van beheer van het maatschappelijk vastgoed, zodat we voldoen aan de eisen van deze tijd. (zie programma 5 Milieu en duurzaamheid) Vastgoed en grond die niet noodzakelijk is voor de realisatie van beleidsdoelstellingen wordt afgestoten of verhuurd tegen marktconforme koop- en huurprijzen, waarbij voor erfpachters de keuzemogelijkheid blijft om het recht van erfpacht om te zetten naar vol eigendom.
- Grond en vastgoed te koop aanbieden
- Beheer van ca. 800 huurcontracten en circa 10.000 erfpachtpercelen
- Contractenbeheer
- Regelmatige communicatie met erfpachters over de mogelijkheid tot omzetting van erfpachtgrond naar vol eigendom
- Dekking vinden om duurzaamheidsmaatregelen in te passen in de onderhoudsbegroting van het maatschappelijk vastgoed
Ook in 2016 is er weer grond en vastgoed verkocht via de gebruikelijke kanalen. In het kader van de uitvoering van de overeenkomst Nauerna is 16 hectare grond gekocht. Door problemen met de bouw van een aantal nieuwe scholen heeft de verkoop van de oude locaties enige vertraging opgelopen. Ondanks dat zijn de taakstellingen gehaald en zelfs met ruim € 200.000,- in positieve zin overschreden. Dit bedrag is naast de taakstelling van € 200.000 uit de begroting gedoteerd aan het investeringsfonds.
Diverse bedrijven die zich wilden vestigen op Hoogtij hebben aangegeven de grond niet in vol eigendom te willen kopen maar in erfpacht. De OHW, de grondeigenaar, beschikt niet over de instrumenten om gronden in erfpacht uit te geven. Daarom heeft de gemeente Zaanstad besloten om voor Hoogtij de uitgifte van erfpachtgrond te faciliteren. Dit door de grond eerst van de OHW te kopen en deze vervolgens in erfpacht uit te geven. In het kader hiervan is eind 2016 door de gemeente 10 ha verworven van OHW die vervolgens in erfpacht is uitgegeven aan het Havenbedrijf Amsterdam. Het Havenbedrijf zal de gronden uiteindelijk in ondererfpacht uitgeven aan de diverse klanten.
Op 22 december 2016 zijn de nieuwe parameters 2017 ingegaan voor het berekenen van de koopsom voor het omzetten van het recht van erfpacht naar vol eigendom. De informatie op de gemeentelijke website is hiertoe geactualiseerd.
In 2016 hebben 21 particuliere erfpachters en 3 bedrijven de erfpachtgrond omgezet naar vol eigendom. De jaarlijkse taakstelling in de begroting voor de omzettingen is netto € 350.000, in 2016 was het netto totaal bedrag € 625.000.
Op 7 oktober 2016 is de gemeente Zaanstad gedagvaard op verzoek van de Belangenvereniging Erfpacht Zaanstad en 5 erfpachters uit Zaanstad inzake het beleid voor het omzetten van het recht van erfpacht naar vol eigendom bij woningbouwterreinen en de Algemene Bepalingen Erfpacht 1978 en 1991. De gemeenteraad wordt doormiddel van raadsinformatiebrieven geïnformeerd over de lopende rechtszaak.
Daar waar in het kader van een onderhoudsmaatregel materialen vervangen worden geldt het uitgangspunt dat bij deze vervanging voldaan wordt aan de duurzaamheidseis die daaraan gesteld mag worden. Een bijzondere vermelding verdient de klimaatbeheersing van het stadhuis. Het herstellen van de ontwerpfouten daarin vraagt de komende tijd forse investeringen.
Per 1 januari 2016 is het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) gevestigd in het stadhuis. Hiermee werd voldaan aan het verzoek van B&W om partijen van buiten de gemeentelijke organisatie in het stadhuis te huisvesten. Op deze manier worden de faciliteiten van het stadhuis beter benut en wordt de samenwerking van het UWV en de gemeente, in de vorm van het Werkbedrijf, geoptimaliseerd. De verhuur aan het UWV, verhuur van ruimtes in het stadhuis en 6e verdieping van het RPO levert extra inkomsten op, welke bijdragen aan een besparing op de huisvestingslasten.
6.1 Samenwerken in gebiedsontwikkeling
Prioritering
Ontwikkelingen worden zo veel mogelijk uitgevoerd door private ontwikkelaars. Gebiedsontwikkeling is de afgelopen jaren veranderd van een aanbod gestuurde naar een vraag gestuurde markt, waarbij de wensen van de afnemers/gebruikers steeds belangrijker zijn geworden. Zaanstad beschikt ook de komende jaren niet over voldoende middelen (capaciteit en geld) om alle initiatieven te faciliteren. Daarom kiest de gemeente voor de focus op een beperkt aantal (aandachts-)wijken en voortzetting van de programma’s Inverdan, ZaanIJ en Noordzeekanaalgebied. Op basis van de nota ‘Prioritering is noodzakelijk’ worden elk half jaar keuzes gemaakt over voortzetten of opschorten van projecten.
De rode loper
Voor projecten die een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan woningbouw, werkgelegenheid en/of wijkontwikkeling ‘in de breedte’ wil de gemeente de ‘rode loper’ uitleggen door:
• één loket voor vestigingsaanvragen met een vast contactpersoon, maar ook gerichte inzet van capaciteit om versnelling in procedures te realiseren
• gebruik te maken van kennis uit diverse netwerken
• financiële faciliteiten aan te bieden (subsidies, investeringen, budgetten voor projectbegeleiding en bestaande of nieuwe regelingen bij gronduitgifte)
Kleinschalige initiatieven
De gemeente is van mening dat de stad niet alleen in beweging komt bij projecten met enige omvang, maar dat ook kleine initiatieven hier een grote bijdrage aan kunnen leveren. De gemeente wil kansrijke, kleinschalige initiatieven faciliteren en stimuleren. Bevorderen van wonen boven winkels in het kader van leefbaarheid wordt niet ingezet vanuit een grootschalige aanpak, maar via maatwerk waar zich verandering of ontwikkeling voordoet.
Braakliggende terreinen en leegstaande panden kunnen leiden tot verloedering en waardedaling van een gebied. Tijdelijk gebruik kan een middel zijn om de stad in beweging te houden, verdere achteruitgang te voorkomen en wensen van bewoners, ondernemers en instellingen te honoreren.
In het Meerjaren Perspectief Grondzaken (MPG) wordt gerapporteerd over de voortgang in de verschillende programmagebieden. We laten ze hier kort de revue passeren.
Inverdan
Inverdan werkt aan de realisatie van een aantrekkelijk gebied waar wordt gewoond, gewerkt en gerecreëerd. Het gaat daarbij om verdichting, toevoeging van recreatieve voorzieningen en stedelijke woonmilieus, en de aanleg van een verbinding tussen het oost- en westdeel van het gebied. De komende jaren draait het vooral om de bouw van woningen op de Kop Noordschebos, het cultuurcluster (zie programma 3/1.1 Cultuur), de overbouwing van het spoor, het bouwprogramma (Zelf doen) op de Eilanden, het fietsparkeren en herstel van de synagoge aan de Gedempte Gracht. Het programma loopt officieel door tot en met 2021, maar de programmamanagementkosten zijn begroot tot en met 2018. Eventueel nog niet gerealiseerde onderdelen zullen daarna in de vorm van zelfstandige projecten worden uitgevoerd.
6.2 Prestatie 6.1 Vervolg prestatie 1
ZaanIJ beoogt braakliggende terreinen en leegstaande panden aan de Zaan en aan het IJ (Noordzeekanaal) nieuw leven in te blazen en daarmee een bijdrage te leveren aan de vraag naar meer woningen en werkgelegenheid in Zaanstad en in de Metropoolregio Amsterdam. De gemeente faciliteert initiatieven van particuliere partijen. Binnen het project Zaans Proeflokaal werken we aan aanvaardbare milieucondities voor alle locaties en een goed en gezond leefklimaat voor toekomstige bewoners en gebruikers. Op de Hemmes wordt gewerkt aan een woningbouwplan, waarvoor een apart bestemmingsplan nodig is. Voor Kan Palen-terrein is er een eerste voorstel tot herontwikkeling.
Voor het Hembrugterrein zijn kaders gecreëerd om organische, stap-voor-stap-herontwikkeling mogelijk te maken. Daarnaast gaan we door met het ondersteunen van tijdelijke activiteiten en evenementen die het terrein op de kaart zetten. (zie programma 3/Cultuur) In samenwerking met Amsterdam werken we door aan de realisatie van het Dam-tot-Dam-Fietspad.
We werken in samenwerking met de regio verder aan de ontwikkeling van het Zaanse deel van het Noordzeekanaalgebied (aan het Noordzeekanaal). Door het voor bedrijven aantrekkelijk te maken zich in het gebied te vestigen, kunnen we meer werkgelegenheid creëren. We gaan voor duurzaam, wat wil zeggen: verminderen van milieuoverlast (ook vanuit het Amsterdamse Havengebied) en zorgvuldig omgaan met de schaarse ruimte. Voor Nauernasche Polder en omgeving maken we een nieuw bestemmingsplan. Zoals afgesproken in de mediation-overeenkomst wordt de veiligheid van de stortplaats in samenwerking met de omwonenden en belanghebbenden nauwkeurig gemonitord.
De gemeente Zaanstad ontwikkelt het bedrijvenpark HoogTij samen met de RON (Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Noordzeekanaalgebied) en de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)/Gebiedsontwikkeling (de aandeelhouders van Haventerrein Westzaan CV en Bedrijventerrein Westzaan Noord CV). Het gaat om een gebied met 110 hectare uitgeefbare grond, waarvan circa 27 hectare haven gerelateerd is. De gemeente heeft circa 20% van het uitgeefbare gebied in eigendom, het overige deel is in eigendom bij de CV’s. In 2015 is gebleken dat de markt serieus aantrekt. Regelmatig melden zich geïnteresseerden voor mogelijke grondaankoop en vinden met meerdere partijen onderhandelingen plaats over de verkoop van de grond.
Aandachtswijken
In Poelenburg, Zaandam-Zuid, Pelders-Hoornseveld, Kogerveldwijk, Rosmolenwijk en Wormerveer-Noord werkt de gemeente samen met woningcorporaties, ontwikkelaars, bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden om kansrijke initiatieven te stimuleren. Grootschalige sloop/nieuwbouw is niet meer haalbaar. De aanpak is nu vooral gericht op renovatie en kleinschalige ingrepen. In Poelenburg werken de corporaties de komende jaren aan renovatie van de zogenoemde E-flats, terwijl de gemeente inzet op de ontwikkeling van de meest oostelijke rand van Poelenburg. Ook in Wormerveer-Noord wordt de komende jaren gerenoveerd. In de Russische Buurt vindt ‘wijkvernieuwing 2.0’ plaats: kleinschalige fysieke ingrepen in combinatie met ondersteuning van eigen initiatief van bewoners en betrokkenen.
- Samenwerken met woningcorporaties, ontwikkelaars, bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden in de wijken
- Prioritering tussen ruimtelijk/fysieke projecten door de Ruimtelijke Adviesgroep Projecten op grond van de nota
- Toepassen van de rode loper bij kansrijke projecten
- Inverdan (Cultuurcluster zie programma 3, synagoge zie programma 4 prestatie 4.1), Zaan/IJ (Zaans Proeflokaal)
- Kleinschalige ontwikkelingen faciliteren en stimuleren
- Stimuleren van tijdelijk gebruik van gebouwen en gronden
Bij het toepassen van de rode loper voor kansrijke projecten wordt meer vanuit kansen gedacht. De initiatiefnemer staat meer centraal en gezamenlijkheid is een belangrijk aspect. Dit heeft in 2016 geresulteerd in een nieuwe werkwijze ten aanzien van nieuwe initiatieven, namelijk het Zaans Portaal. Het Zaans Portaal geeft invulling aan de rode loper door ruimtelijk/fysieke initiatieven en projecten ‘aan de voorkant’ snel en vanuit meerdere vakdisciplines af te wegen en te prioriteren. Met ondersteunen (financieel en kennis) en stroomlijnen (één aanspreekpunt) van initiatieven, die een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan woningbouw, werkgelegenheid en/of wijkontwikkeling, wordt nu al meer in de geest van de Omgevingswet gewerkt. Met Zaans Portaal (opvolger van de Ruimtelijke Adviesgroep Projecten) wil de organisatie de snelheid en transparantie bevorderen van het proces dat een initiatief doorloopt.
Met de vaststelling van de MAAK.Zaanstad Investerings- en Uitvoeringsagenda is de focus voor gebiedsontwikkeling iets verschoven ten opzichte van die in de nota Project ‘prioritering’, kiezen is noodzakelijk. De bijbehorende kaart is aangepast aan de focus op de MAAK.Gebieden. Op basis hiervan worden in het Zaans Portaal afwegingen gemaakt over de mate van ondersteuning (capaciteit en geld) van een initiatief.
Het Zaans Proeflokaal (ZPL) streeft ernaar om de mix van wonen en werken in de stad duurzaam en toekomstbestendig te maken door drie doelen te combineren: de industrie behouden voor de stad, de leefbaarheid vergroten door de milieudruk van de industrie te verlagen en hierdoor ook ruimtelijke ontwikkeling mogelijk te maken. De procesmanager ZPL fungeerde tevens als centrale accountmanager voor de vier betrokken bedrijven en was het aanspreekpunt voor alle kwesties die de bedrijven met de gemeente willen bespreken. Het ZPL concentreerde zich bij aanvang op het gebied van de Hemmes en omgeving. De meest relevante bedrijven ten aanzien van de geur- en geluidscirkels werden bij deze ontwikkeling betrokken (Cargill, Olam Cacao, Pepsico en Tate & Lyle). In 2016 werd overlegd met de vier ZPL-bedrijven over de mogelijkheden om te komen tot maatregelen die verder gaan dan de best beschikbare technieken van dit moment. Nu de ZPL-aanpak zich heeft bewezen, willen we deze stadsbreed toepassen. Het Zaans Proeflokaal is de status van experiment ontgroeid, wordt door alle betrokken partijen erkend en begint nu de resultaten op te leveren waar het allemaal om begonnen is. Bovendien wordt de systematiek steeds meer op andere potentiële woningbouwlocaties toegepast (denk aan de Slachthuisbuurt en Zaandijkerkerk en omgeving).
Het Programma ZaanIJ, dat werkt aan de transformatie van leegstaande gebouwen en braakliggende terreinen langs de Zaan, maakt vanaf 2017 onderdeel uit van Maak.Zaanstad. In de eerste fase van ZaanIJ kregen vier locaties prioriteit: het Hembrugterrein, de sluizen, de Hemmes en de Noordzaan. Op alle vier deze locaties is belangrijke vooruitgang geboekt, op het Hembrugterrein en bij Brokking (Noordzaan) nemen marktpartijen nu zelf verantwoordelijkheid. Tegelijkertijd was er de afgelopen periode sprake van een versnelde ontwikkeling van nieuwe locaties, ook door een herstel van de conjunctuur. Er werden belangrijke stappen gezet op een reeks nieuwe locaties in alle delen van de stad, van Zaanmond tot Noordzaan. In 2016 werd duidelijk dat wellicht ook het omvangrijke Meneba-complex gaat transformeren. Al deze projecten zullen naar inschatting zijn/leiden tot de realisatie van honderden nieuwe woon- en werklocaties, waarbij een grote variatie aan woon- en werkmilieus tot stand komt. Enkele ontwikkellocaties zijn: de Zaandijkerkerk en omgeving, Jacob Vis, Kan Palen, het voormalige NUON-terrein bij de Prins Bernhardbrug en verschillende locaties aan de Westzijde in Zaandam.
Door het aantrekken van de economie is de vraag naar bouwlocaties weer toegenomen. De gemeente richt zich daarom op definitieve invulling van gebiedsontwikkelingen en de verkoop van gemeentelijke gronden in plaats van een tijdelijke invulling. In Inverdan zijn rond het stationsgebied de resultaten al zichtbaar. In het voormalige stadskantoor zijn 82 woonruimten gerealiseerd. Daarnaast worden in het voormalige kantoorgebouw aan het Ebbehout 22, aan de westkant van station Zaandam, de eerste voorbereidingen getroffen voor het verbouwen van het pand tot een ‘Zaan Hotel’.
De herziening van het geurbeleid heeft effect gehad op de voortgang van een aantal projecten. Na de vaststelling van het geurbeleid zijn er stappen gezet waardoor de projecten weer zijn vlot getrokken. Met geur emitterende bedrijven vindt overleg plaats over woningbouwplannen in de buurt van deze bedrijven. Dit loopt goed.
In het Meerjaren Perspectief Grondzaken (MPG) wordt gerapporteerd over de voortgang in de verschillende programmagebieden.
7.1 Bevorderen doorstroming
We willen de doorstroming verbeteren op het rijkswegennet, het hoofdwegennet en het vaarwegennet. Daarnaast werken we aan een betere doorstroming, snelheid en comfort van het openbaar vervoer en langzaam verkeer, en aan het bevorderen van de verkeersveiligheid.
We richten ons op het bereikbaar houden van locaties die van essentieel belang zijn voor de economische ontwikkeling en de vitaliteit van Zaanstad voor zowel personen- als vrachtvervoer. We willen zorgen voor een goede doorstroming van het verkeer binnen de gemeente, ook vanwege de verkeersrelatie met de Metropoolregio Amsterdam.
We vinden het belangrijk dat de Zaanse toeristische trekpleisters goed herkenbaar en bereikbaar zijn voor bezoekers en toeristen uit de regio (met het openbaar vervoer en over het water). (zie programma 2/toerisme)
Prestatie indicatoren | Nulmeting | Realisatie | Begroting | Realisatie 2016 | Streef- | Bron |
Tevredenheid van bewoners over de bereikbaarheid van de buurt per fiets | 87% (2012) | 88% | 89% | 88% | >89% | Zaanpeiling |
Tevredenheid van bewoners over bereikbaarheid van de buurt per auto | 69% (2012) | 74% | >74% | 73% | >75% | Zaanpeiling |
Tevredenheid over openbaar vervoer | 7,7 (2013) | 7,8 | >7,9 | 6,7 | 8 | Klantenbarometer KPVV concessiegebied Zaanstreek |
Percentage inwoners dat andere vervoermiddelen dan auto gebruikt voor woon-werkverkeer | 45% (2012) | 42% | >47% | >45% | >50% | Zaanpeiling |
Tevredenheid verkeersveiligheid in de gemeente | 42% (2012) | 39% | >42% | 40% | 45% | Zaanpeiling |
- Onderzoek Thorbeckeweg/Wibautstraat na 2020
- Locatieonderzoek fietsenstalling Inverdan
- Faciliteren bootverbinding binnen Zaanstad en tussen Zaanstad-Amsterdam
- Onderzoek naamswijziging stations Koog- Bloemwijk (Koog a/d Zaan) en Koog-Zaandijk (Zaandijk/Zaanse Schans)
- Uitwerken kansen Knooppuntontwikkeling/Guisweg
- Onderzoek functioneren Bernardplein na 2020
- Verdere planvorming A8-A9
- Uitvoering HOV Zaan Corridor
- Uitvoering verkeersveiligheidsplan
- Vernieuwen Wilhelminasluis
- Vervanging Zaanbrug
Zowel het rijk als de provincie willen de ontwikkeling van (OV-)knooppunten binnen het stedelijk gebied stimuleren. Provincie en ProRail zijn betrokken bij studies naar het verbeteren van de OV-knooppunten binnen de ‘Zaancorridor’ tussen Heerhugowaard en Amsterdam. Het rijk onderzoekt in een Meerjaren Investeringsprogramma Ruimte en Transport (MIRT-verkenning) de mogelijkheden om de verbindingen tussen Amsterdam en Hoorn (zowel de treinverbinding als de autoweg) toekomstbestendig te maken. Inmiddels is gestart met een doorrekening van de beoogde maatregelen. Besloten is om de verbetering van het Bernhardplein te koppelen aan het traject A8/A9. Vooruitlopend hierop is er gewerkt aan een verbetering van de bus- route.
In 2016 is er een scenarioverkenning uitgevoerd voor de A8-A9. Het aantal scenario’s is teruggebracht van zeven naar drie. Er zijn gesprekken gevoerd met afgevaardigden van belanghebbenden.
De mogelijke kansen van de Guisweg zijn onderzocht en uitgewerkt.
De provincie streeft naar compacte en goed bereikbare steden en dorpen met daartussen groene ruimte, met als doel een beter leefklimaat. Met het programma OV-knooppunten stimuleert de provincie betere benutting van de bebouwde omgeving en het vervoersnetwerk. Niet minder dan 50% van de woningbouw en van de nieuwe werkgelegenheid zou moeten worden geconcentreerd op en rond knooppunten. Dit biedt belangrijke kansen voor Zaanstad, mede gezien de aanwezigheid van meerdere OV-knooppunten binnen de gemeente. In het ambitiedocument MAAK.Zaanstad worden diverse ontwikkelingsgebieden genoemd. Twee daarvan liggen nabij een OV-knooppunt. Zaanstad onderzoekt in samenwerking met de provincie de verdichtingsmogelijkheden rondom NS-stations als Zaandijk Zaanse Schans en Zaandam Kogerveld.
Het in 2016 is er op verschillende manieren gewerkt aan verbetering van de verkeersveiligheid. Bijvoorbeeld door ingrepen op verkeersonveilige plekken zoals zones rondom scholen en via campagnes waarin wordt gewezen op de eigen verantwoordelijkheid, waarbij het accent bij de jeugd lag. In 2016 zijn diverse infrastructurele projecten binnen het Zaanse fietsnetwerk gerealiseerd. Voorbeelden hiervan zijn de aanleg van het vrij liggende fietspad langs straat Poelenburg, de fietsbrug bij de Troelstralaan, de fietspaden langs de Vincent van Goghweg en de fietstunnel N203. Daarnaast kwam de snelfietsroute Zaandam-Amsterdam kwam gereed. Er kwamen ook meer stallingsvoorzieningen voor fietsen (de uitbreiding van overdekte fietsparkeerplekken bij knooppuntbushalte de Vlinder, de fietsenstalling onder de Beatrixbrug). Het locatieonderzoek voor de fietsenstalling Inverdan is ingezet. Er zijn afspraken gemaakt tussen de vervoersregio en NS. Door drie partijen zijn er toezeggingen gedaan ten aanzien van de exploitatiekosten. Door deze overeenkomsten is er meer zicht op uitvoering gekomen bij Oost en West. De onderhandelingen over de ontwikkeling van een fietsenpakhuizen bij het Rozenhof lopen nog.
Het proces ten aanzien van de Wilhelminasluis is bijgestuurd. De eerste verantwoordelijkheid ligt bij Provincie. Het arbitrage traject tussen de provincie (opdrachtgever) en Heijmans (aannemer) loopt nog. Doordat het traject vertraagd is nemen de risico’s op calamiteiten toe. Daarnaast is er meer behoefte aan onderhoud om de scheepsvaart en het wegverkeer te kunnen blijven voorzien van een goede doorgang.
De bootverbinding binnen Zaanstad en tussen Zaanstad-Amsterdam is gerealiseerd/gecontinueerd.
Het voorontwerp ten aanzien van de vervanging van de Zaanbrug werd afgerond en vastgesteld door het bestuur van Zaanstad, Wormerland en de gedeputeerde staten van de provincie. De voorbereiding van het definitieve ontwerp (DO) en de aanbesteding is intussen opgestart.
De naamswijziging van twee treinstations kon worden afgerond. Vanaf januari 2017 heeft Zaanstad de stations Koog a/d Zaan en Zaandijk/Zaanse Schans.
7.2 Parkeermogelijkheden
De evaluatie Parkeren heeft duidelijk gemaakt dat de parkeerregulering over het algemeen voldoet, maar dat het parkeerbeleid onvoldoende houvast biedt voor de gemeentelijke regie op de openbare ruimte. Er zijn verbeterpunten ten aanzien van bouwplantoetsing, waarbij we meer ruimte willen geven aan nieuwe ontwikkelingen. Deze worden verwerkt in de actualisatie van het parkeerbeleid.
Prestatie indicatoren | Nulmeting | Realisatie | Begroting | Realisatie 2016 | Streef- | Bron |
Afname van het aantal mensen dat parkeren als grootste probleem in de buurt ziet | 10 (2012) | 14 | 12 | 15 | 10 | Zaanpeiling |
- Vaststellen en invoeren geactualiseerd parkeerbeleid
In 2016 heeft de raad het geactualiseerde parkeerbeleid vastgesteld. Dit heeft geleid tot een aantal aanpassingen. Bij nieuwe bouwinitiatieven kan voortaan vanuit parkeren meer maatwerk geleverd worden. Daarnaast bevat het nieuwe beleid een aantal maatregelen om de toenemende parkeerdruk en andere knelpunten beter te kunnen ondervangen. De beleidsmaatregelen zijn uitgewerkt in een uitvoeringsprogramma.
In de prestatieindicator is een kleine verhoging te zien. De oorzaak hiervoor ligt vooral bij de toenemende verdichting in Zaanstad en de toename in autobezit door de stijgende economie.
Totaal programma | Begroting | Realisatie | Verschil |
Lasten | 43.689 | 27.818 | -15.871 |
Baten | -30.736 | -26.112 | 4.624 |
Toevoegingen | 1.002 | 8.337 | 7.335 |
Onttrekkingen | -7.361 | -5.196 | 2.165 |
Saldo | 6.594 | 4.847 | -1.747 |
Toelichting op afwijkingen per programma
Er is een voordeel gerealiseerd op het product woningvoorraad (-475). De kosten van funderingsleningen zijn lager door afname rentelasten vanwege vervroegde aflossingen van funderingsleningen door bewoners.
Bovendien zijn er minder afboekingen van funderingsleningen in verband met oninbaarheid dan verwacht. Met betrekking tot de woonvisie waren de inhuurkosten personeel lager dan geraamd.
Het product versterken kwaliteit buitengebied laat een onderschrijding zien (-230) op de projecten Investering Landelijk Gebied (ILG) en strategisch groen projecten (NSGP).
Dit resultaat wordt met name verklaard door het ontbreken van het groenwaterplan waardoor de projecten zijn vertraagd.
De baten voor het bevorderen doorstroming zijn (-440) hoger dan geraamd door de toekenning van de lumpsum subsidie Benedictweg en Gerhardstraat.
De afwijkingen bij het product gebiedsontwikkeling (-550) wordt verklaard door vrijval van de reserve De Omzoom i.c.m. fasering van de kosten naar 2017 (-186), minder kosten bij Zelfbouwdagen daar er aansluiting is gezocht met externe (-135) en minder onderzoek- en advieskosten binnen Grondzaken (-94). Overige kleine voordelen zijn (-135).