Gemeenschappelijke regeling (GR) Werkvoorziening Baanstede

Risicoprofiel
Baanstede heeft bij de risico-inventarisatie een hoog risicoprofiel gekregen vanwege de politieke gevoeligheid en het feit dat de gemeentelijke bijdrage hoog is, ook doordat er geen eigen vermogen meer is bij het werkvoorzieningsschap. Bestuurlijk gezien heeft Zaanstad 1 van de 8 stemmen in het bestuur, gerelateerd aan het aantal gemeenten dat deelneemt aan deze gemeenschappelijke regeling.

Risicoanalyse

Ontwikkelingen

(Markt) ontwikkelingen

In de regio Zaanstreek- Waterland is in  2016 veel overleg geweest over en gewerkt aan de uitvoering van de Participatiewet. Zaanstad, Purmerend en Baanstede werken nu samen aan de uitvoering van de participatiewet. Doel is om te komen tot een integrale voorziening aan de onderkant van de arbeidsmarkt, die we participatiebedrijf noemen. De benodigde elementen van Baanstede worden in deze voorziening opgenomen. Om dit realiseren is besloten de huidige GR Werkvoorzieningsschap Zaanstreek Waterland (Baanstede) op te heffen met het bijbehorende proces van liquidatie met de 8 gemeenten van Zaanstreek-Waterland.

Financiële positie

Baanstede heeft geen reserve. Tekorten bij de werkvoorziening ontstaan voornamelijk doordat de ontvangen gelden van het Rijk niet voldoende zijn om de medewerkers loon te betalen. Met de verwachte jaarlijkse kosten die Zaanstad moet bijdragen in het exploitatietekort, is rekening gehouden in de meerjarenbegroting. Het resultaat van Baanstede over 2016 laat een voordeel zien waarvan is besloten dit te reserveren voor kosten die bij de liquidatie horen.  Ook Zaanstad heeft een reserve gecreëerd om deze liquidatiekosten op te vangen.

Risico's

Baanstede heeft geen reserves meer om eventuele tegenvallers mee op te vangen. Hierdoor komen eventuele tegenvallers bovenop de begrote exploitatietekorten direct voor rekening van de acht deelnemende gemeenten. Dit risico (R469) is opgenomen in de gemeentebrede risico’s en weerstandsvermogen van gemeente Zaanstad.
De stemverhouding is onevenredig, iedere gemeente heeft één stem in het Algemeen Bestuur (AB), terwijl Zaanstad rond de 48% bijdraagt in het tekort (verdeelsleutel is gebaseerd op aantal inwoners en aantal Sociale Werkvoorziening (SW)-medewerkers).
Andere risico’s in dit traject zitten op twee punten:
1. Hoe loopt het traject van gezamenlijke opheffing van de huidige GR Baanstede
2. Kunnen de gemeente Zaanstad en Purmerend tot overeenstemming komen omtrent de uitvoering van het nieuwe participatiebedrijf..

Beheersing

Maatregelen

  • Met de deelnemende gemeenten is periodiek ambtelijk overleg over beleid.
  • Belangrijke onderwerpen die in het Algemeen Bestuur worden besproken, worden zo mogelijk vooraf geagendeerd in het college van B&W van Gemeente Zaanstad.
  • Herstructureringsreserve gebruiken voor de kosten van de ontvlechting en opstartkosten voor nieuw participatiebedrijf.
  • Om met draagvlak tot een afgewogen opheffing van de GR Baanstede te komen is  een regionaal procesbegeleider aangetrokken